lördag 16 juli 2016

Knivpresentation: Kershaw Injection 3.5



Den här knivpresentationen är gjord i ett för mig och bloggen nytt format. På engelska brukar det ibland kallas "Table Top Review". På svenska får jag nog kalla det en presentation snarare än en recension då jag inte testat kniven förutom de inledande och mest basala övningarna samt att jag burit den någon vecka. Tillräckligt för att få en inledande bild av hur den känns i fickan och handen men inte så mycket att det går att säga något om hur den uppträder över tid. 

Det händer inte ofta att jag hänger på låset när det kommer till nya knivmodeller. Vid några få tillfällen har det förstås hänt och om framtiden kan man inte sia. Men ibland är jag senare i starten än vanligt och det här är ett sådant fall då jag har för mig att den aktuella kniven släpptes runt 2013. Det är således ingen ny modell vi talar om.

Kershaw Injection 3.5


Kniven är från Kershaw, kallas "Injection" och det här är den större av två modeller och har då tillägget "3.5" vilket står för bladlängden i tum räknat. 

Den är en av Todd Rexford designad skapelse. Hans customknivar är mycket eftertraktade och betingar priser därefter. Nytillverkade knivar är det för övrigt så lång väntetid på att de flesta kan slå även det ur hågen även om de ekonomiska musklerna finns. Extra sympatiskt är det då när det görs samproduktioner på det här viset vilket ger även oss andra en chans att få en föraning om hur originalen kan kännas. 

Min första kontakt med en Rexford-designad kniv


Det här är en kniv jag annars känner mig lite kluven inför. Jag gillade och gillar verkligen  utseendet men det finns detaljer som drar ned helhetsintrycket. Jag ber att få återkomma till dem. 

Injection 3.5 är en budgetkniv men har några detaljer som höjer den något över mängden vilket även blev omtalat då den släpptes. Det handlar om arv från Rexfords finare skapelser som frästa tumknoppar, ovanligt arbetade och välvda G10 sidor, en "floating backspacer" med fäste för fånglina och inte minst hans dekorerade pivotskruvar som fått följa med från förlagorna. 

Men det var inte det som främst lockade mig utan det var snarare andra drag som ett enkelt, helt flatslipat blad, att ergonomin såg bra ut åtminstone på bild samt att hela kniven saknar "tractionplan" och "jimping", två engelska uttryck jag mer eller mindre kommit att avsky. 

Med ett lågt pris parat med den omsorgen om detaljer kändes kniven som ett givet köp. Ändå köptes den inte förrän flera år senare, varför?

En utsmyckad pivotskruv och en fräst tumknopp som ger bra fäste, kanske lite för bra faktiskt


Jo, det finns ett par stora MEN för min del. Ett sådant är tumknopparnas placering långt ut på bladet när kniven är öppen. Ett annat är stålvalet i kombination med finishen. Injection görs i Kina och tillverkas i inhemskt 8Cr13MoV-stål. Ett egentligen inte oävet stål för prisklassen och jag betraktar mig inte som en stålsnobb. Men min erfarenhet av det här kinesiska budgetstålet är att det tenderar att rosta tämligen lätt. Det jag misstänkte på förhand var att den blästrade finishen på bladet öppnar upp porer i stålet och förvärrar det problemet. Men det återstår att se om den farhågan är befogad men tidigare erfarenheter säger mig att så kan vara fallet.

Nu hittade jag den här kniven på rea så jag tror jag betalade 17 dollar plus frakt. För det priset är den ett riktigt fynd. När den var ny låg priset runt fyrtio dollar för den här större modellen, i USA skall väl tilläggas.

Enkel form och lätt välvda sidor räcker långt när det gäller ergonomi


Kniven är precis så bekväm att greppa som jag trodde. Den passar min hand utmärkt. Sen är det intressant att se hur vissa handtag bara fungerar utan allt jäkla krafs som "jimping" och annat otyg. Tror jag börjar bli allergisk mot det fenomenet. I alla fall dess överdrivna varianter.

Här märks det att herr Rexford vet vad han pysslar med. Han faller inte i den ack så vanliga fällan att lägga till massor av detaljer på handtaget som ser ergonomiska ut men inte är det.

Något annat som avspeglar att vi har med en mästare att göra är den bedrägligt enkla bladformen. Varför krångla till någonting som fungerar? En enkel droppoint är sällan fel och särskilt inte i det här fallet.

En "linerlock" i stål. Ni vet ett sådant lås som fungerar redan från början


Bladet är lätt att fälla ut även om gången inte var silkeslen på något vis. Snarare upplevdes den lite seg inledningsvis. Det släppte dock redan efter någon dag. Tumknopparnas placering gör emellertid att bladet flyger ut nästan hur man än närmar sig uppgiften. En bidragande orsak är de för prisklassen fina glidlagren i brons. 

Låset är utmärkt. Det är en "linerlock" i stål. Inga märkvärdigheter men fungerar som det skall. Låser varje gång kniven öppnas, släpper lätt och ger inget glapp eller spel i bladet. Kort sagt gör det ett lås skall och det till ingen kostnad alls. Ibland borde tillverkare av exklusiva ramlås ta sig en funderare på hur det kommer sig att lås på enkla knivar ofta fungerar utan inkörningsperioder eller justeringar till skillnad från dyrare diton. 

Något Kershaw fått till den här gången är clipet vilket inte är en självklarhet när vi talar om det märket. De blandar och ger på det området och rena stolligheter blandas med alldeles utmärkta clip.

Clip-sida. Den här gången fick Kershaw till ett fungerande clip


Det här tillhör den senare kategorin och passar kniven såväl i stil som funktion. Det är litet, enkelt och fungerar. Håller kniven på plats och så pass högt att man når den men inte så högt att det skriker "kniv" till omgivningen. Men framförallt skär det inte in i handen när man greppar kniven vilket är lika viktigt som hur det fungerar när kniven befinner sig i fickan. 

Jag var från början rädd för att kniven skulle kännas för tung men så är inte fallet. Visserligen är inte stålramen urborrad på något vis men kniven känns ändå relativt välbalanserad. Något förskjuten tyngdpunkt mot handtaget till men inte så mycket som befarat. Den får godkänt på den punkten utan att briljera.

En överlag sympatisk budgetkniv med både styrkor och svagheter


Överlag är det för priset en välbyggd kniv som bjuder på arbetade detaljer, god ergonomi och enkel bladform. Todd Rexford i budgetförpackning helt enkelt. 

En annan känd Rexford-design som påminner om den här i utseendet men är tillverkad i lyxigare material och med högre precision i tillverkningen är systermärket Zero Tolerance kniven "801". 

Anledningen till att den inte införskaffats för personlig del är att den ligger något för nära modell "0450" som jag av ett antal orsaker anser är något bättre. Men det är ämnet för ett annat inlägg.


Specifikation:

Längd utfälld: 203 mm
Längd hopfälld: 114 mm
Vikt: 125 g
Bladlängd: 89 mm
Godstjocklek: 3 mm
Bladstål: 8Cr13MoV
Handtag: G10
Lås: Linerlock, stål


Producerad av: Kershaw, tillverkad i Kina


/ J - bättre sent än aldrig


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar