fredag 20 december 2013

Knivrecension Ontario RAT 2

- Den perfekta fickkniven, del 11



När Ontario Knife Company släppte sin numera välkända "RAT 1" blev den snabbt på goda grunder en försäljningssucce som hållt i sig sen dess. Den kniven har jag för övrigt presenterat i en tidigare text här.

Om den skrev jag bland annat att det är en utmärkt allroundfällkniv som är en av de bästa i klassen och kan fungera som EDC. Men ett "kan" smög sig in i formuleringen eftersom kniven är rejält stor och framförallt lite tjock i fickan och därtill för tung för att vara en riktigt bra fickkniv.

RAT II  - lika bra som sin storebror?

När Ontario 2013 valde att göra en uppföljare med "RAT II" som i princip är en identisk kniv i 2/3 storlek av originalet blev många inklusive jag därför mycket intresserade. Det mindre formatet skulle radera ut de få nackdelarna med ettan som vardagskniv. Frågan som infinner sig är emellertid om det har gått att krympa kniven och samtidigt behålla fördelarna? Det ämnar jag försöka svar på här.

Ontario RAT 2


Blad


Bladformen är identisk med storebror vilket innebär en mycket enkel och rättfram droppoint. Faktum är att en bladform inte blir mycket enklare än så här. Fördelen med den typen av blad är att du får mycket buk och därmed lång egg utan att spetsen blir för klumpig. Den skär bra vilket förstärks av flatslipningen och det tunna godset på 2,3 mm. Kniven har en ricasso men den överlappas av tumpinnen som ändå hade hindrat genomgående skär nära handtaget. Resten av bladet är annars utmärkt för dylika arbetsuppgifter. Men det är sällan eller aldrig jag känner behov av den typen av kapacitet från en fickkniv. Det är mer när man styckar eller arbetar med mat som det är aktuellt. Men en sak bör påpekas och det är att relationen mellan blad och handtag inte mådde helt bra över att krympas så rakt av. Det är rätt långt från var det styrande pekfingret befinner sig och vart själva eggen börjar. Det är ett förhållande jag inte gillar på knivar. 

Droppoint i AUS 8A

Stålet är AUS8 vilket är ett japanskt stål här härdat till Hrc 58-59. Kniven var tillfredsställande vass redan vid ankomst vilket jag uppskattar. Nu kommer jag förmodligen förse den med något bredare primäregg som vanligt när jag slipar om den men det ger mer kvalitetskänsla när knivar anländer i bruksskick. En så enkel sak kan man tyvärr inte alltid ta för givet.

Hyfsat vass redan från början men som de flesta knivar behöver eggvinkeln justeras något


Handtag


Formen på greppet känns igen då det naturligtvis är identiskt med sin större släkting men får andra proportioner i och med de minskade måtten med en handtagslängd på strax över decimetern. Mest påtagligt blir det på urtaget för pekfingret som fungerar men blir för trångt. Annars är greppet bra och jag får faktiskt plats med fyra fingrar på handtaget trots den ringa storleken på kniven. Materialet i skollorna är återigen "nylon 6" som är ett enkelt men mycket hållbart plastmaterial. Enda nackdelen är väl att det känns billigt och att det åtminstone i det här utförandet är ganska halt.

RAT 2 här i färgen "OD Green"

Men med det sagt vill jag påpeka att jag högeligen uppskattar att mönstret på skollorna inte är särskilt grovt då det sliter mindre på tyget i byxorna. På den här typen av kniv behövs inte så extremt mycket "greppighet" enligt mig. 

Handtagskonstruktionen är öppen i ryggen och är en skruvad konstruktion som möjliggör demontering. I det här fallet har den en distans/bult mindre än storebror men lösningen är mer än tillräckligt stark för den här storleken på kniv. Färgen råkade den här gången bli "OD Green" av misstag då jag faktiskt trodde jag beställt en svart. Grönt är skönt ibland och färgen visade sig vara riktigt trivsam. 

En öppen rygg som på storebror. Frikostigt med fästpunkter och massiva liners ger en stabil kniv

Typiskt för både modell 1 och 2 är att de har en tydlig ramp för tummen som fungerar bra. Den är även försedd med räfflor där för bättre grepp. Det är väl tveksamt om det tillför något i det här sammanhanget på den här sortens kniv enligt min mening. Men utformningen gör att de inte skaver alltför mycket på handen när man brukar kniven så de är inte till någon nackdel i alla fall. 

Ett hål för fånglina finns men det är litet så man får klämma in ett rätt klent snöre om det skall användas.

Skollorna är gjorda av "Nylon 6", hållbart men inte så roligt


Öppning och lås


Den här kniven är en fröjd att öppna - extremt mjuk och bladet svarar blixtsnabbt. Kraften som krävs för att öppna kniven är väl avvägd och gör att när den övervinns så flyger bladet ut. Den är nästan svår att öppna långsamt.

Öppningen sker med tumpinnar som är riktigt bra. De sticker ut lagom mycket för att ge bra åtkomst. Det är en balansgång att få till den biten på en kniv. För lite och du får famla och treva efter dem och för mycket gör att de fastnar överallt särskilt på väg upp och ned ur fickan.

Den här kniven är en av de mer lättöppnade jag äger


Låset är precis som "RAT 1" en linerlock men i det här fallet i väsentligt tunnare utförande. Men det behövs inte mycket kraftigare doningar i en kniv i den här storleken.

Just den här kniven låser en aning sent men inte så mycket att det är ett bekymmer. Låsarmen har heller inte börjat "vandra" under den tid jag använt kniven utan håller sig kvar där den är.

Låset är en linerlock. Mitt exemplar låser något sent men stabilt


Att bära


Den här kniven är helt enkelt superb att bära. Det blir inte mycket bättre förhållande mellan storlek och bärkomfort än så här och förklaringen återfinns inte bara i måtten utan även i formgivningen. Det är inte förrän man håller kniven i handen man förstår hur pass mycket mindre än RAT 1 den faktiskt är även om man läst specifikationerna noga innan köp. Den ringa vikten och de modesta yttermåtten ackompanjeras av rundade kanter, lite friktion från skollorna och ett lagom spänstigt och välplacerat clip. 

Clipet kan för övrigt flyttas till alla positioner, höger eller vänster sida, upp eller ner vilket inte är illa på en så liten kniv och i den här prisklassen. Att det är svartfärgat är något jag uppskattar då det är mer diskret i nästan alla sammanhang undantaget när kniven kombineras med ljusa byxor förstås. 

Kniven sticker upp lite mer ur fickan när den bärs med spets uppåt. Men det är lagom för att kunna greppa den

Det är förstås en generell fördel för de som är vänsterhänta t ex att clip är flyttbara till alla fyra hörn på handtaget. Men det som är tråkigt med de lösningarna är att när man väl bestämt sig för vilken position man önskar på sitt clip så står man där med tre uppsättningar hål som både förfular handtaget och ger utrymme för smuts att ansamlas i.


Sammanfattningsvis


I "RAT II" har Ontario fått till ytterligare en bra kniv. Den ersätter inte utan kompletterar snarare sin storebror på ett utmärkt sätt. Och svaret på frågan ovan om de lyckats med att överföra fördelarna till ett mindre format så är svaret ja, till största delen. Du får nästan lika mycket kapacitet men i betydligt nättare  och mer portabel förpackning. Men det är klart en större kniv kan inte ersättas i de situationer du behöver den. Vissa arbeten blir fippligare med ett litet blad helt enkelt och lika robust blir det förstås inte heller. En detalj som jag emellertid inte uppskattar på vare sig den här kniven eller storebror är det långa avståndet mellan handen och då där eggen faktiskt börjar. Jag är inte heller helt förtjust i att urtaget för pekfingret är så trångt. Och då har jag inga aplabbar till händer ändå. 

En ytterst kapabel liten kniv från Ontario

Kniven är nästan lika lätt som en Delica 4 och utmanar utan tvekan även de andra toppkandidaterna i klassen som "Griptilian"och "Skyline". RAT II har förvisso enklare stål än nämnda konkurrenter och är aningen tyngre men å andra sidan är den väsentligt mycket billigare. En annan tänkbar konkurrent med ungefär samma pris och samma stål är Esee "Zancudo" men det är en kniv som jag inte har någon erfarenhet av.

RAT II är en alldeles utmärkt liten fickkniv som jag rekommenderar för den som vill ha duglig vardagskompanjon som inte kostar skjortan. Men jag föreslår att man känner på den innan köp. 



Specifikation:

Längd utfälld: 178 mm
Vikt: 78g
Bladlängd: 76 mm
Godstjocklek: 2,3 mm
Bladstål: AUS8, Hrc 58-59
Lås: Linerlock
Handtag: Nylon 6

Producerad av: Ontario Knife Company, tillverkad i Taiwan

Mer information på Ontarios hemsida här.


/ J - letar efter det stora i det lilla

1 kommentar:

  1. Jag gillade också RAT2 (Och RAT1 förutom att den var för stor) ESEE Zancudo däremot gillade jag inte.. Inte Avispa heller, RAT1 och 2 känns mycket bättre ergonomiskt, och vinner även estetiskt enligt min åsikt.

    SvaraRadera