måndag 28 januari 2013

Knivrecension CRKT M4-02

Designersamarbeten II, Carson


Nu när jag har presenterat en CRKT, "Drifter", så tänkte jag fortsätta med ytterligare en kniv från samma företag i serien med "designsamarbeten" - något som för övrigt är något av deras signum. Listan över samarbetspartners är mycket lång och innefattar några av branschens mest kända namn.

En av dem är Kit Carson - en knivmakare från Kentucky som är medlem i "Knifemakers Guild". Han har tillverkat knivar i trettio år och på heltid sedan -93 efter det att han avslutat sin militära karriär. De flesta av hans designer är enkla vilket han motiverar så här: 


"I strive to follow form and function in the knives I design and build. My reputation has 
been built around solid working knives, both fixed blade and folders"

För Columbia River Knife & Tool har han designat ett flertal knivar där den mest kända är "M16"-serien vars varianter länge varit en storsäljare för det Oregonbaserade företaget.

CRKT, Carson M4-02


CRKTs M4-02 är en mer fickvänlig variant av Carsons custommodell "M4". Den har samma svepande mjuka linjer men i ett mindre format och är försedd med assisterad/fjäderbelastad öppningsmekanism. Tidigare fanns även den större "M4" i CRKTs sortiment men den har tyvärr utgått. Jag hade gärna införskaffat en sådan efter att ha stiftat bekantskap med dess lillebror. Jag kan för sakens skull klargöra redan från början att jag är oerhört nöjd med kniven i sin tänkta roll som fickkniv. 

Det är svårt att missa vilka som står bakom kniven


Mjuka linjer och skönt grepp i vitt ben med bolster i svart polerad G-10


M4-02 Finns i flera versioner där det är materialet  i handtaget som utgör skillnaden. Den här versionen har bolster i polerad svart G-10 som kontrasterar bra mot vitt ben som utgör resten av handtaget.  Andra varianter finns med skollor i horn eller träslag som cocobolo eller lönn. Jag fastnade för den slående kontrasten och har alltid haft en svaghet för vita handtag i ben/horn.

Ett mycket bekvämt handtag

Handtaget är riktigt skönt att hålla i och stort nog för fyra fingrar. Den polerade ytan gör att kniven ger en "mjuk" känsla när den greppas, något jag uppskattar mycket hos en fickkniv. Det finns räfflor på både ovansidan och på låset men de är mer för känna var kniven befinner sig än för ökat grepp. Ovansidan är "semiöppen" då den har ett ilägg (backspacer) men inte hela vägen. Främre delen är öppen och där kan man se fjädern till utfällningsmekanismen.

M4-02 levereras med det obligatoriska clipet som i det här utförandet fungerar utmärkt och är monterat för att bära kniven på höger sida med spetsen nedåt. Det går inte att ändra placering på clipet. Efter att ha prövat kniven ett tag så åkte det trots utmärkt funktion ändå av. Vissa knivar särskilt om de är av typen "gentlemansfolders" som den här tangerar ser betydligt bättre ut utan ett stålclip som förstör linjerna. Sen kan sägas att kniven är liten och lätt nog för att inte störa i fickan även utan clip. De rundade formerna och den glatta ytan gör också att den är lättburen och passar utmärkt i t ex en rockficka. Vikten uppges till 94g (97g mätt av mig) vilket är ok för att ha i fickan även om den inte tillhör den absolut lättaste kategorin.

Tumknoppen sitter aningen för nära handtaget för att vara optimal


Kniven öppnas med klassiska "thumbstuds" som fungerar lika bra att använda med höger som vänster hand. Just den här varianten är riktigt bra, stora nog att få grepp om, inte polerade eller spetsiga så tummen halkar av och är väl placerade. Dessutom sticker de ut lagom långt för att vara enkla att nå men inte så långt att de fastnar. Kniven är assisterad vilket i det här fallet innebär att en fjäder hjälper till att öppna bladet när vinkeln passerat ca 30grader. CRKTs version av systemet kallas "Outburst" och är relativt kvickt även om det inte är lika snabbt som Kershaws "SpeedSafe". Men styrkan i fjädern gör att det räcker med att aktivera kniven för att den skall fälla ut och låsa varje gång. Något som inte alltid är fallet med andra  varianter har jag märkt, t ex SOGs "SAT" där vissa knivar måste fällas ut på rätt sätt för att det skall fungera.  Tack och lov är inte min version utrustad med "LAWKS"** - extra låssystem,  vilket jag anser är en helt onödig funktion som finns på vissa CRKTs  modeller. Av någon outgrundlig anledning är många, särskilt amerikanska recensenter, helt besatta av hur kraftiga låssystem är. I vissa fall är det ett försäljningsargument i sig. Men det är underlag för ett annat inlägg :-).

När jag ändå är inne på låssystem så kan sägas att mekanismen i det här fallet är en "Linerlock" som fungerar utan anmärkning. Inget glapp och låser utan problem. Det är dock inte särskilt kraftigt för den som gillar mer rejäla doningar. Jag anser dock att det inte behövs något grövre på den här typen av kniv och har för övrigt aldrig råkat ut för att någon linerlock oavsett godstjocklek har fallerat.  

Närbild på M Walkers "LinerLock" här i CRKTs utförande

Bladet i klassiskt "droppoint"-utförande är tillverkat av 8Cr13Mov-stål och är skålslipat. Stålet är en kinesisk variant som ungefär motsvarar 440B eller befinner sig mitt emellan japanska AUS-6 och AUS-8. Det har ungefär samma komposition och är ett inte alltför pjåkigt budgetstål. Det återfinns på många knivmodeller i mer modesta prislägen t ex Spydercos "Byrd"-serie och "Tenaciousfamiljen" och förstås hos kinesiska märken som t ex SRM och Enlan/Bee som förutom egna modeller OEM-tillverkar åt många  mer kända märken. Bladet hålls på plats av en justerbar pivotskruv och löper på teflonbussningar.

En praktisk bladform i 8Cr13MoV vars linjer följer handtaget form väl

Jag har ännu inte slipat om kniven utan bara brynt den lite lätt och skärpan var helt ok från start. Geometrin på eggen är väl däremot inte den absolut bästa. På amerikanskt manér så är det en rätt tvär egg med mycket stål bakom vilket gör att den inte "skär så bra som den är vass". Det ger däremot en rätt stark och tålig egg.

Medelbra stål som kunde fått en bättre slipning

Jag måste återigen påpeka att jag inte är förtjust i den stora och "blaffiga" texten på sidorna av bladet. På ena sidan CRKTs logga och på andra sidan modellbeteckningen. Jag är anhängare av mer diskreta märkningar på blad om det alls ska vara några. Därför har jag har långt gångna planer på att se om det går att avlägsna märkningen utan att förstöra finishen som är en halvpolerad satin. 

Bitvis riktigt bra passform


Passform och finish på kniven var bra när jag fick den men inte perfekt. Övergången mellan G-10 bolster och skållorna i ben är nästan perfekta utan kännbara skarvar och bladet är väl centrerat. Låsningen fungerar utmärkt och missar inte och kniven har inget spel vertikalt eller horisontellt när den är öppen. Däremot var passningen mellan benbitarna och resten av handtaget inte särskilt bra. Efter att ha skruvat isär kniven och gått över delarna med sandpapper så är det fixat. Men det är ett uppenbart exempel på en miss i kvalitetskontrollen som jag t ex inte upplevt med Spyderco på deras Kinatillverkade modeller. Det kan förstås ha varit just det här exemplaret men någonting säger mig att så inte är fallet då jag även upplevt liknande små detaljmissar på andra av mina CRKT-modeller.  

Carson M4-02 - ett av CRKTs mer lyckade samarbeten

Om Crkt Carson M4-02 kan sägas att det är en riktigt trevlig fickkniv med klassiska linjer som är ett utmärkt exempel på en lyckad serieproduktion av en customkniv. Du får en snygg kniv som fungerar utmärkt inom det tänkta området "EDC" med en väl fungerande assisterad öppningsmekanism, bra låsning och ett dugligt stål. Allt till ett pris som inte fräter hål på plånboken. Min är inköpt från Knifecenter.com och kostade om jag inte missminner mig runt 50$ plus frakt och tull. 



Specifikation:

Längd utfälld: 178 mm (7 inches)
Vikt: 94 g (3,3 ounces)
Bladlängd: 82 mm (3,25 inches)
Godstjocklek: 3 mm (0,121 inches)
Bladstål: 8Cr13MoV
Handtag: G-10, Ben, polerat

Producerad av: CRKT (Columbia River Knife & Tool), tillverkad i Kina

*Det finns ett flertal system för fjäderassisterade fällknivar t ex Kershaws "Speedsafe" , SOGs "SAT", CRKTs "Outburst" m fl
** "LAWKS - Lake and Walker Knife Safety System" är ett extra låssystem som spärrar låsarmen på en LinerLock och därmed enligt reklamen skall göra kniven närmast till en "fixedblade"

2 kommentarer:

  1. Visst den är vacker, fina material och fin finish,
    Men ärligt talat är det nog den sämsta assisterade öppningen som någonsin skapats på en fällkniv. Vare sig man våljer att trycka på tumstudden med tummen eller gräva ut den med tumnageln så gör det ont. Den här kniven borde ha varit en linerlock eller ha en flipper. Assisteringen ät helt meningslös.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller inte riktigt med om att den är så dålig. Men jag tycker inte heller att den är något att hänga i granen så att säga. Men den kniven är ändå inget jag använder. Den har för många tillkortakommanden för det.

      Radera