lördag 16 januari 2016

Nämen titta vad Schenker kom med!

Kizer Intrepid, Vanguard-serien



Vissa dagar är bättre än andra. Till exempel de som innebär att man får åka till sitt lokala utlämningsställe för försändelser och hämta paket. Det hade jag anledning att göra igår. 

Paketet var från Knivshop.se och innehöll min fjärde kniv från Kizer och den första i den nya Vanguard-serien. 

Det var med spänning jag öppnade paketet. Inte bara för att jag var nyfiken på innehållet utan även för att se om det var helt eftersom det yttre lagret hade distinkta spår av något som kunde vara däcksavtryck på sig. Med undantag för ett lätt knölig förpackning hade det klarat sig utmärkt.

Det blivande testobjektet - Kizer Intrepid Vanguard-series V4468A1


"Vanguard-serien" tillhör Kizers nya "budget-serie" om man nu kan kalla dem så eftersom de sett till material håller hög nivå ändå. När jag köpte mina första Kizer fanns knivarna bara i ett utförande men nu har det valt att släppa flera av sina modeller i två varianter. "Bladesmith-Series" som är de ursprungliga vanligtvis titanhandtagsförsedda knivarna ofta med S35VN-stål i bladen och kullager i keramik som standard.

Sen den här nya serien med något enklare material. Istället för framelock får du en linerlock med ett handtag byggt kring en stålram med sidor i G10. Clipet är i stål istället för titan och kullagren är inte i keramik. Bladstålet är japanska VG10.

För att i lugn och ro kunna insupa de första intrycken av kniven måste man ju ha undfägnad 
så ett par koppar kaffe och lite bakverk fick göra mig sällskap


Nu sitter jag här och börjar fundera kring de allra första intrycken kring kniven. Det går snabbt att konstatera att det är lätt att tycka saker om Intrepid, den är inte neutral och för mycket "mellanmjölk". Det borgar för en bra recension vad det lider.

En stor och robust fällkniv med rejält bett i G10-sidorna


Det är en stor och bastant kniv som utan tvekan känns mer robust än sin mindre släkting Gemini, även den formgiven av Ray Laconico. Om den är en alldeles utmärkt fickkniv så har jag en känsla av Intrepid, särskilt i det här utförandet, är en jäkligt bra fällkniv för utomhusbruk. Men det återstår att se förstås.

Det går också snabbt att konstatera att jag är övervägande mycket positiv till hur kniven känns och upplevs i handen och hur den fungerar vad gäller att fälla ut och in samt hur låset tar. Passning och byggkvalitét är som vanligt i högsta klass när det gäller det här märket. 

Men lika fort hittar jag några detaljer som jag tycker kunde förbättrats. Så allt är inte guld som glimmar.

Kniven skall testas rejält framöver. Vi börjar med "kökstjänst". Boeuf bourguignon står på menyn idag så det börjas med rotsaker och en bit högrev som skall putsas och skäras för långkok. Därför får köksknivarna ledigt idag. 

Intrepid, en tämligen orädd kniv - "pun intended"

Återkommer med såväl en recension/översikt som en långtidsuppföljning på den här kniven. Jag har planer på att införa det som ett stående inslag här på bloggen för övrigt. Att återkomma till redan beskrivna knivar för att se om intrycken förändrats eller kanske bara befästs. 

Vad tror ni om den idén?


/ J - testpilot

4 kommentarer:

  1. Låter som ett intressant koncept. Har själv knivar som glansen försvann ganska fort likväl som de som varit "aquired taste"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den feed-backen! Precis som du säger så "växer" vissa knivar medan andra inte är riktigt så flashiga i längden som de först verkade. Sen återupptäcker jag knivar ibland. Då vet man att samlingen egentligen är för stor! :-)

      Radera
  2. Det finns ingen samling som är för stor! ;) Men bortsett från det har du rätt, oftast är det vid de tillfällena i alla fall jag kan snöa in på ett impulsköp och upptäcka antingen att den är jävligt nice eller att den borde flytta till skämshyllan :D

    SvaraRadera
  3. Absolut en bra ide. Det ger en bättre känsla för hur kniven "är" när man kan tänka sig den i olika situationer än när man bara hållit i den. Kör hårt. Hälsningar Carsten

    SvaraRadera