tisdag 17 april 2018

Tack Google!


Nu är jag ironisk igen då jag inte alls är tacksam utan snarare förbannad. Den här gången är temat bilder, massor av bilder. Närmare bestämt de som försvunnit! Det visar sig nämligen att jag plötsligt saknar runt hälften av alla bilder här på bloggen. Mindre kul kan väl sägas. 

Orsaken återfinns i att Google beslutade att lägga ned Picasa för att istället föra över alla bilder till Google Foto. Visst det kan väl spela mindre roll kan man tänka särskilt som de i sin informationstext lovar att det inte blir någon skillnad för konsumenten. Mer intressant är att det här skedde för tämligen länge sedan så varför problemet uppstår nu är mer än jag förstår. Kanske kan någon vis människa besvara den frågan?

Så här ser många bilder ut för stunden


För oss som skriver i Blogger spelar förändringen stor roll då alla bilder som används rent fysiskt tidigare återfanns i ett konto på Picasa. Nu är de gamla bilderna istället överförda till någon form av albumarkiv. Problemet? Jo, att de i mitt fall lagt bilderna i flera olika mappar och i de kan jag inte sortera själv. I den processen har länkarna försvunnit och av någon märklig anledning finns det ingen klar systematik i det hela. Det är inte så att alla bilder till ett inlägg försvunnit utan kanske två, tre stycken. 

Återstår bara en sjujäkla massa arbete för mig i att återskapa recensioner och annat. Tur att jag har kvar originalen. Skall man vara positiv och se det positiva kan jag förbättra kvalitén på en del av de äldre bilderna. Fast fan vet om jag orkar vara så positiv. Det innebär nog mest massor av extraarbete. 


/ J - frustrerad 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar