tisdag 30 januari 2018

Ny kniv

- vådan med att inte kunna känna och klämma innan köp



Överraskningar kan vara såväl positiva som negativa. Fast ibland är de bara det, överraskningar baserade på att det inte riktigt blev som man tänkt sig. Detta även om man inte "tänkt sig" något särskilt. Så var det för mig i det här fallet. 

Fast lite hade jag tänkt och den här kniven motsvarade inte vad jag kom fram till. Kniven det handlar om är en numera utgången Spydercomodell vid naman "Firefly" och kreatören bakom linjerna är Peter Carey. 

En före detting, "Firefly"


Det är möjligen där det blivit om inte fel så inte som jag skulle ha föredragit. Förutom det distinkta hålet i bladet som i det här fallet är mer framträdande än vanligt så vilar det mycket lite Spyderco över den här kniven. Några av deras signum är nämligen frånvarande. Men innan jag talar om vad det är som saknas så kan jag nämna några punkter där kniven avviker från det förväntade. Den är:
  • Knubbigare, med grövre blad och framförallt tjockare handtag än vad som syns på bild
  • Större, förväntningarna på längd och tjocklek låg i trakterna av "Lil Lum" men närmar sig "Techno"
  • Kantigare, på bild ser formerna väldigt mjuka ut. Det gäller bara i två dimensioner på den här kniven

Annars är ett par saker precis vad jag hoppats på. De huvudsakliga linjerna, materialen och tillverkningsprecisionen finns där och de syns även på bilder från sidan. Det andra gör inte det utan märks först när kniven hanteras. Troligen känner ni igen er i situationen. Bor man i en medelstor stad i Sverige införskaffas nästa alla knivar "blint". Det finns ingenstans att vare sig känna eller klämma på dem innan köp om man inte råkar känna någon som har den aktuella modellen. 

Vad är det då som saknas? För det första är det god ergonomi. Här har form fått dominera över funktion vilket lett till oerhört skarpa kanter över hela kniven. Ibland beskylls Spydercoknivar tillverkade i Japan för att ha en aning skarpa ryggar på bladen och för att hålen inte är fasade nog. Det stämmer även på den här kniven men vad värre är att det även gäller för insidan av ramen, låsarmen, bolster och skollor som är riktigt kantiga. Distinkta är väl ett positivt uttryck för det, vassa ett mer negativt.  

Det andra är clipet som är komplett värdelöst! Och det från de som uppfann finessen och normalt behärskar det till närmast fulländning. Här är det en efterkonstruktion som inte går att trä över något tjockare än ett pappersark och följaktligen går det inte att använda det alls.  

Den här bekantskapen kräver lite tankearbete innan jag presenterar den närmare. Jag får be att återkomma i ärendet. 


/ J - villrådig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar