fredag 17 november 2017

Fredags-EDC XIII

Fredag igen mina vänner. De har en tendens att följa i torsdagens fotspår och komma strax innan lördagen har jag noterat. Idag tänkte jag säga något kort om material.

Egentligen är jag inte så begeistrad i titan som material för knivar. Så nu var det sagt. Eller ja, det är nog inte någon större hemlighet och det kanske har framgått vid mer än ett tillfälle. Det beror på att jag inte tycker att metall oavsett grad av exklusivitet är det skönaste att hålla i. I det fallet föredrar jag faktiskt de flesta andra material och högst upp på listan ligger nog canvas micarta. 

Sen är jag inte lika förtjust i hela "TFF - Titanium Framelock Flipper" grejen som många andra är. Sedvanliga flippers dras med ett par stora nackdelar jag inte helt uppskattar och detsamma gäller ramlås. Alla varianter på öppningssystem och lås har sina för- respektive nackdelar och det gäller förstås att väga dem mot varandra och komma fram till vad som passar just dig bäst. Det som är lite tråkigt är att vissa koncept ibland utnyttjas slentrianmässigt i mitt tycke. 

Men jag är också härligt inkonsekvent och gillar knivar i många olika former och därför utesluter jag nästan ingenting. Fast gränsen för mig dras vid vässade spett som tingestar märkta "Medford". De knivliknande föremålen är inte "min kopp te". Däremot tycker jag att det är roligt att de finns och det av samma skäl som det finns olika slags konst. Somligt är mest för estetik, annat har något att säga utöver det. Allt för att passa olika tycke och smak. 

Knivar tillhör de där föremålen som både är bruksföremål och mer än så nämligen. Det som får mig att gå igång är när marknadsföringsnissar och textmakare försöker få saker att framstå som något de inte är. Som när man hävdar att vissa knivar visst är praktiska bara för att de är vassa. Det kan nittiograders hörn också vara!

"Total Ti"


Så i inkonsekvensens namn har ni här en EDC-bild med enbart titanprylar. Det är två knivar från Kizer varav en är både ny för mig och relativt ny på marknaden och det är deras "T1 - Task One" designad av tyske Uli Hennicke eller "Heineken" som min sambo hörde när jag först nämnde namnet. Det är den större kniven på bilden. Den andra är en Tomcat-design passande nog kallad "Splinter". Den har jag haft i flera år men av någon anledning inte recenserat än.

Pennan är min första "Tactical Pen", vilket fånig kategori förresten, från Fenix och den kallas "Halberd". Även om jag tycker att order "tactical" är en smula överutnyttjat så är penna både snygg och bra. Recension på den kommer senare. Ficklampan är min ständige följeslagare från Thrunite. 



/ J - mannen som gav inkonsekvensen ett ansikte

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar