fredag 18 december 2015

Reklamation

- Ibland får man precis vad man betalar för



Att det händer mycket på den kinesiska knivfronten just nu har säkert inte undgått någon intresserad. Först var det bara dåliga kloner och kopior som kom därifrån. De följdes av bättre och till och med bra sådana. Efter ett tag dök märken som Carson Labs, Reate och Kizer upp. Sen följde raskt fler i deras framgångsrika fotspår som exempelvis Stedemon, Maxace, CH-knives och SRM som knoppade av sig till Real Steel. 

Så det är klart att man blir nyfiken på fler. Kan ett märke pumpa ut välgjorda fällknivar med kullaggrade flipperblad och titanhandtag så kan väl fler. Det gäller bara att hitta rätt fabrik. Mina sista knivar från Real Steel är så goda som något annat på marknaden och piskar det mesta i sin prisklass och Kizer tillhör kvalitetstoppen vad gäller produktionsknivar. Av de skälen fnyser ingen generellt åt knivar "Made in China" längre. 

MEN de ruttna äggen i korgen finns kvar. Jag hittade ett sådant igår. Hört talas om "Two Sun"? Det hade inte jag heller men blev nyfiken. Av bilderna att döma såg modellen jag kikade på inte helt fel ut och priset var ytterligt humant. Kniven återfanns på eBay och inte Aliexpress kan väl nämnas. 

TwoSun, katalogbild


Kniven var kanske lite tråkig kanske men följde konceptet väl och jag gillade formen på handtaget och den avskalade bladformen. Nåväl, order lades och försändelsen kom igår. Snabb transport då jag inte räknat med att få den innan jul. Väl inslagen även om paketet såg ut som en elefant eller möjligen en rundrumpad stuvare suttit på det. Kniven dröp av olja så någon korrosion led inte kniven av heller. 

Första intrycket var mest positivt framför allt som kniven var lättare än väntat och tämligen bekväm att hålla i och utöver det verkade kvaliteten leva upp till och något överträffa priset. De enda som inte var riktigt bra var själva öppnandet som uppenbarligen behövde lite tid. Flippern måste träffas rätt för att fungera och detentkulan samt låsarmen bjöd på rätt mycket motstånd inledningsvis men sådant kan slita in sig. Positivt var även att kniven hade dolt översträckningsskydd på låsarmen. De hade gjort sin hemläxa väl, vilka som än låg bakom. Det gick icke att förtälja av kniven ty den var helt, och då menar jag helt, steril. 

Efter en timmas användande i form av paketöppnande och lite kartongjox, det är ju ändå juletider och en falukorv senare så rasade kniven ihop. 

Jag hade av misstag råkat komma åt den hemliga "James Bondknappen" den som det stod "SELFDESTRUCT" på. Det började med att bladet kändes lite glappt i sidled. Inget konstigt i sig då flippers öppnas med sådan kraft mot stoppinnen att pivotskruven inte sällan behöver justeras om den inte är loctitad härifrån till h-e! Men se där stötte jag på patrull. Specialskruv - och inte så lite heller. Försökte med den specialnyckel för trestjärniga pivotskruvar jag äger. Men den passade inte. Bäst jag satt där och pillade ramlade något mycket litet ur kniven och ned i mitt knä. Det skall det inte göra så varpå jag blev ytterligt nyfiken. 

Så skall det INTE se ut, skruvhuvudena har helt sonika gått av


Men se där ja! En skruvskalle i miniatyr. En av skallarna hade helt sonika gått av. Konstruktionen var annars sund, det vill säga ingen skruv direkt från sidan in i den andra titansidan med gängpaj som följd utan en hon och en hanskruv. Problemet var dimensionen och kvaliteten på dem. 

Visserligen brukar kinesisk "hardware" d v s skruvar, muttrar, nitar e t c ofta vara gjorda av mjukost men det här tar nog priset. För att ytterligare lägga sten på börda så var det lilla huvudet jag fått i knät den sista kvarvarande av två. Den första hade uppenbarligen gått av tidigare och fallit bort, troligen redan under tillverkningen. 

Så här ser de ut på plats, huvudlöst!


Nu delade sig kniven som en sann fällkniv i två delar, tja eller fler. Det visade sig dock att den ganska snygga backspacern faktiskt var i titan. Visserligen billig sådan men ändå. 

En sann fällkniv. Den fäller ihop sig själv - i sina beståndsdelar


Nu har jag fotograferat av eländet och öppnat ett returärende på eBay. Får se vad som händer. Jag har varit vänlig nog att ge säljaren alla chanser. Vederbörande kan välja mellan att a) skicka mig en ny kniv b) ge mig pengarna tillbaks eller åtminstone c) skicka komplett skruvsats så fixar jag det själv. 

Vi får se vad svaret blir. Jag var vänlig nog att tala om att jag drev en knivblogg också. Ärlighet varar längst. 

Jag återkommer med utvecklingen på historien när det finns en sådan. Det finns säkert någon lärdom att dra i slutändan. Förhoppningsvis inte bara "låt någon annan testa de okända märkena först".

Fortsättning följer...


/ J - testar reklamationer på eBay

PS. Ber om ursäkt för bildkvalitén, dåligt ljus och en mobil är inte det bästa grundmaterialet

 #knivigtvarre #aliaspostmortem

3 kommentarer:

  1. Exakt detta är anledningen att jag står över ett kast med Kinaknivarna oavsett namn.. Förvisso har jag en Ganzo och ett par Sanrenmu som är bra, men de kostade så lite att *om* de varit kass hade jag bara lagt dem i metallåtervinningen.
    Måhända (vem försöker jag lura..) är jag ultrakonservativ, men jag köper inte Kizer, eller Dacia eller Koreanska Chevrolet, jag känner större tillfredsställelse av (etablerade) märkesvaror, i alla fall då det gäller knivar och bilar.
    Det är mycket möjligt att dagens "lyx-Kinaknivar" en dag blir eftertraktade samlarobjekt, men då får jag väl stå mitt kast i så fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag aldrig de blir! Samlarobjekt alltså. Men däremot så håller framförallt märken som "Kizer" en exceptionellt hög nivå på tillverkningskvalitet vilket nu även börjat slå igenom på även deras priser. Det mesta är trots allt tillverkat i Kina eller annnorstädes. Oftast allt innehåll i bilen ovasett om den sen monteras där eller ej. Varifrån kommer elektroniken, plastdetaljerna etc. Allt som oftast Kina! :-)

      Med det sagt finns det redan en uppföljning till historien ovan. Jag sitter och plitar på den. Verkar bli ett "lyckligt" slut.

      För min del handlar inköpen mycket om pengar. Jag har inte möjlighet att hålla mig enbart till etablerade märken om jag vill pröva på nya knivar. Det överstiger mina ekonomiska ramar helt enkelt. Sen skall knivintresset i mitt fall konkurrera med framför allt cyklar. De kommer trots allt först och den hobbyn är inte heller helt gratis!

      Radera
  2. Jo såklart är det till syvende och sist en fråga om pengar.. Hade det inte varit de hade jag nog (bland annat) gått med i Spyderco collector's club och fått ett ex av varje ny kniv levererad med mitt eget samlarnummer..
    Jag går igenom samma fas med knivar nu som jag gått igenom med Skoda och KIA bl. a. på bilsidan och LG på hemelektroniksidan, förmodligen kommer jag att sitta med en Kizer i vitrinskåpet om 10-15 år ;)

    SvaraRadera